• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Johansen Grafisk

Johansen Grafisk

  • Blog
  • Produkter
  • Bykort
  • FAQ
  • Om
    • Om Johansen Grafisk
    • GD skilte i Farsø
    • Jyda Sign i Aulum
  • Kontakt
    • Kontakt os
    • Administration
    • Grafikere
    • Trykkere
  • Email
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Phone

Logo størrelser: Evnen til at vokse med teknologien

5. november 2019 Ingebjørg

Kender du det, når du opretter din virksomhed på de sociale medier – og du så mangler et logo der passer ind i de formater der kræves? Eller at logo og cover-billede slet ikke harmonerer, så din side på de foretrukne sociale medier kommer til at fremstå ekstremt uprofessionelt?

I sådanne situationer kan man godt føle sig overvældet og fastlåst. Tøv ikke med at få hjælp af en professionel grafiker, hvis dette er tilfældet for dig.

Dit logo skal nemlig være klar til mange udfordringer i vores digitale tidsalder. Du vil få brug for flere forskellige størrelser, som passer ind på både de digitale platforme, fysisk trykte reklamer og på andet merchandise.

Her finder du aktuelle billedstørrelser til de sociale medier:

Hurtige links til de aktuelle logo størrelser

  • Forbered dig til en professionel logohåndtering
    • Logo design huskeliste
    • Logo der fungerer
    • Generelle tips
  • Logo størrelser til sociale medier
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • LinkedIn
  • Logo størrelser på hjemmesider og i apps
    • Standard favicon størrelser
    • Ikon størrelser på mobil apps
  • At vokse med teknologien

Du kan få brug for alt fra et kæmpe logo til en stor reklametavle, til et lillebitte *favicon til dit websted. Til tider kan du også få brug for horisontale, runde og kvadratiske logoer.

*Et favicon er et websteds-ikon; det lille logo ikon du ser i browser-faner, bogmærkelinjer og inde i mobilapps.

Her kan du se Johansen Grafisk’s *favicon:

I ethvert scenarie skal dit logo være genkendeligt og stå skarpt. Derfor; vær forberedt på at tage stilling til dine logostørrelser, logodimensioner og logofiler, allerede tidligt i designprocessen.

Forbered dig på en professionel logohåndtering

Et professionelt udarbejdet logo skal kunne bevare sin integritet på enhver baggrund og skal kunne tilpasses enhver størrelse, uden at blive uklart.

Alsidighed, skalerbarhed og balance er nogle af de grundlæggende principper i et professionelt logodesign.

Et logo består af et ikon, dit firmanavn og dit slogan (hvis du har et).

Når jeg taler om logostørrelser og dimensioner, henviser jeg ikke blot til de fysiske størrelser, men også formen og orienteringen af logoet.

Lav din egen liste over hvad du forventer af dit logodesign, og medbring dette til mødet med din grafiker. Her får du nogle tips til, hvad du bør overveje:

Logodesign huskeliste

  • Dit logo skal være læseligt i alle størrelser: Målet skal være at opretholde proportioner uanset destination.
  • Størrelse skal være konsistent på tværs af alle de forskellige medier: Dine størrelses-valg på tværs af medier skal være ensartede og afspejle dit brands stemme.
  • Horisontalt, lodret og firkantet: Dit logo skal være effektivt og genkendeligt uanset hvordan det er orienteret og vist.
  • Logo filtyper: Vektorfiler som EPS er designet til, at man effektivt kan skalere sit logo. Det er altid en god ide at have logoet i vektorformat, så det nemt kan bruges som et udgangspunkt for ændring af størrelse, farve og skalering i det hele taget.

Der findes et ideelt billed-filformat til ethvert socialt medie.
Det vigtigste er, at dit logo dimensioneres på en sådan måde, at det er læsbart samt at de rigtige elementer fremhæves.

Logoer der fungerer

Et godt eksempel på et gennemtænkt og velfungerende logo, der gør det godt både på web og i print er Amazons.

Dette logo med en pil der minder om et smil, som går fra “a” til “z”, finder du på deres pakningstape, kasser, polstrede konvolutter, på digitale annoncer og bannere.

Tanken bag logoet er at fortælle kunden, at de sælger alt fra A til Z online. Derudover visualiserer pilen under ordet det smil, som kunderne får på læben, når de handler hos dem.

Logoet er enkelt og forvandles perfekt til en kompakt *favicon, der flytter smilet, så den er lige under forbogstavet.

Minimalisme fungerer super godt. Det gør det nemt at huske og giver logoet friheden til at kunne nedskalere i størrelse, uden at miste sin karakteristik.

Den sorte farve i Amazon-logoet repræsenterer dominans, overherredømme og elegance, mens den orange farve står for stolthed og lykke.

Ergo; du bliver lykkelig af at handle med Amazon, der i øvrigt også dominerer handelen online.

Generelle tips

Planlæg forud. Din virksomheds logo-ikon på de sociale medier bør være en del af din branding-pakke. Overvej kun at bruge logoets ikon til de små “avatar”-rum (profilbilleder).

Har du ikke et ikon i dit logo, foreslår jeg at du overvejer at få lavet en monogram version (hvis dit logo består af to ord) eller blot anvende logoets første bogstav (hvis dit logo består af ét ord).

Selv om de sociale mediers platforme accepterer mindre filstørrelser, bør du sørge for, at din fil er stor nok til at understøtte en god opløsning.

Logo størrelser til sociale medier

Katallassos er en blockchain (meget brugt af fagfolk i den finansielle sektor) og på deres twitter profil kan du se hvordan de anvender deres logo.

Logo til sociale medie
Logodesign med sociale medie i tankerne, af Olimpio

De sociale medier er en fantastisk mulighed for at præsentere din virksomhed for dine klienter. Af den grund er det især vigtigt, at dit logo ser professionelt og attraktivt ud.

Dimensioner varierer for logoer på tværs af de sociale mediers platforme (og undertiden vil dette variere inden for disse platforme, når de opdaterer og fornyer sig)

Det betyder, at dit logo skal optimeres til platformenes cover-fotos, bannere, billeder til indlæg og profilbilleder. Her er de aktuelle dimensioner og størrelser:

Logostørrelser til Facebook

  • Profilbillede: 180 x 180 pixels
  • Facebook cover: 820 x 340 pixels
  • Facebook annonce: 1200 x 620 pixels
  • Facebook begivenhed: 1920 x 1080 pixels


Logostørrelser til Instagram

  • Profilbillede: 110 x 110 pixels
  • Miniaturer: 161 x 161 pixels
  • Firkantet billede til indlæg: 1080 x 1080 pixels
  • Landskabsbillede til indlæg: 1080 x 566 pixels
  • Portrætbillede til indlæg: 1080 x 1350 pixels
  • Historier: 1080 x 1920 pixels

Logostørrelser til Twitter

  • Profilbillede: 400 x 400 pixels
  • Forsidebillede: 1500 x 500 pixels
  • Tweetede billeder: Minimum 440 x 220 pixels, maksimum 1024 x 512 pixels

Logostørrelser til Youtube

  • Profilbillede: 800 x 800 pixels
  • Miniaturebillede: 1280 x 720 pixels
  • Youtube-kanal omslag: 2560 x 1440 pixels

Logostørrelser til Linkedin

  • Profilbillede: 400 x 400 pixels
  • Coverbillede: 1536 x 768 pixels

Logo størrelser på hjemmesider og i apps

Hvilken størrelse dit logo skal have på din hjemmeside afhænger af hvilket tema og CMS (Content Management System) du anvender.

F.eks.:

En logo i størrelsen 300×60 pixels giver det bedste resultat i WordPress. Andre størrelser kan anvendes, men de beskæres i upload-processen for at oprette et billede med den rigtige størrelse.

Standard favicon-størrelser

Favicon = er et websteds-ikon (logo-ikon), som du ser i browser-faner, bogmærkelinjer og inde i mobilapps.

  • 16 x 16 pixels
  • 32 x 32 pixels
  • 48 x 48 pixels
  • 512 x 512 pixels (for hjemmesider i WordPress)

Ikonstørrelser på mobilapps

  • iPhone 6S og nyere: 180 x 180 pixels
  • iPad: 152 x 152 pixels
  • Android: 192 x 192 pixels
  • Windows: 62 x 62 pixels

At vokse med teknologien

Når det kommer til størrelsen på dit logo, skal du altid huske, at tilpasningsevnen er dit største aktiv. Selv om der i dag kun skal anvendes et vist antal størrelser og dimensioner, skal du regne med at dette helt sikkert vil ændre sig.

Sørg for at få et logo, der har evne til at vokse med teknologien.

Ønsker du et logo der er klar til enhver lejlighed, både nu og langt ud i fremtiden?
Så kontakt vores grafikere, der venter på at du henvender dig. Du kan også vælge at udfylde projekt-formularen, så kontakter vi dig så snart vi kan.

Share27
Tweet
Pin
Share
27 Shares

Kategori: Grafisk design

Ingebjørg er Content manager & Webdesigner/master hos Johansen Grafisk. Derudover er hun grundlægger af Ingebjørgs WebCafe, mor til 4 og en dedikeret yoga & meditations entusiast.

Skriv dig på listen til JoHa Nyt

- og vær den første til at modtage vores bedste tilbud.

Privatlivspolitik

Reader Interactions

Lad os samarbejde

Kontakt os og send nogle grundlæggende oplysninger om dit projekt.

Udfyld formular

Footer

Miljøbevis fra Scanenergi

100% af vores el-indkøb er vedvarende og CO2-neutral energi fremstillet ved dansk vindkraft

Kontakt os

Niels Kjeldsens Vej 25
DK-7500 Holstebro
97 40 22 33
post@johansengrafisk.dk
  • Email
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

Seneste fra Instagram

Instagram post 2180594458532877506_10878952741 NB!  Vi holder lukket mellem jul og nytår...
Vær opmærksom på, at vi holder lukket mellem jul og nytår. Skal du bruge tryk, skilte eller andet materiale fra os lige efter nytår, så skal dette bestilles hurtigst muligt.

#julelukket #bestilnu #tryksager #skilte #bannerdesign
Instagram post 2180586538177062253_10878952741 Vi kører på høj gear!

#travltførjul #højtgearhelevejen
Instagram post 2180577457139828152_10878952741 Mænd er som vin: Nogle bliver til eddike, men de bedste forbedres med alderen...og det sidste passer bedst på vores kollega. Stort tillykke med de 50 år Jesper!

#fødselsdag #50år #tillykkemedfødselsdagen
Instagram post 2179762878784960697_10878952741 Jyda Sign er også en afdeling hos Johansen Grafisk, som producerer skilte i alle former og størrelser. Her er producter vi står bag:
#skilte #aubo #indura #tviskøkken #bannere #reklame #grafiskesign #facadeskilte
Instagram post 2179743900859426524_10878952741 Vidste du at Johansen Grafisk har en skilteafdeling i Farsø som hedder GD Skilte? Her kan du se hvad de allerede har leveret:
#skilte #bildekoration #bannere #vinduesreklame #bering #Laursenbilsalg #Øgaard
Instagram post 2179739222499257559_10878952741 Skal du have nye #penne med din #virksomheds #logo klar til 2020? Så bestil dem allerede nu...!
Instagram post 2176908593834626584_10878952741 Fra trykkeriet: Gram Slot, en bog på 252 sider, produceret i samarbejde med Handy Folders, Vrå. Coveret er et halvbind med lærreds ryg og guld folietryk. #slotte #danskeslotte #trykkeri
Instagram post 2174642614992393973_10878952741 Vi er stolte af, at have været med til at layoute og producere den fine bog, Tandfeen. Bogen er forfattet og illustreret af Sisse Buhl Paakjær. Udgivet på Sisses helt eget forlag: #tissesisse Bogen kan købes her: www.tissesisse.dk 🤩 
#julegave #forslagtiljulegave
Instagram post 2165295951756841758_10878952741 Få tips til en effektiv #brevlinje, der samtidig fungerer som et stærkt #marketingværktøj.
Yep, du hørte rigtig, din brevlinje kan faktisk være med til at markedsføre din #virksomhed. Effektivt.
https://johansengrafisk.dk/opdater-din-gamle-brevlinje/
Følg os på Instagram

Du går glip af noget..

..hvis du ikke abonnerer på vores nyhedsbrev!

Privatlivspolitik

Copyright © 2019 · Johansen Grafisk A/S · Handelsbetingelser · Privatlivspolitik · CVR 12677448